torsdag 11. august 2011

Startproblemer med Space Invader- genseren














Lillebror skal etter planen lande med storken den 31. august, og hele huset er nå i skikkelig babymodus. Mens jeg venter strikker jeg genser til den vordende pappaen - Arne og Carlos' versjon av Mariusgenseren: Space Invader. Jeg synes den er råstilig og kunne godt tenke meg den selv, men siden jeg allerede har strikket meg en mariusgenser (og en mariusgenser til storesøster + en mariusbody til lillebror!), så blir denne reservert til mannen i huset.

Jeg har imidlertid møtt på uvante startproblemer. Jeg vet ikke om det er på grunn av graviditeten, eller at jeg har tusen andre tanker i hodet for tiden, men jeg har i hvertfall rotet skikkelig med mønsteret....bannet og irritert meg grenseløst over Arne og Carlos som har produsert et mønster med SÅ mye feil, der INGENTING stemte uansett hvor mye jeg strikket og telte masker. For det første stemte ikke fargen og mønsteret med bildet i oppskrifta, det så helt feil ut det jeg strikket. For det andre måtte jeg legge til masker for å få mønsteret til å gå opp, for så å trekke fra i neste runde. Jeg skjønte tidlig at dette ikke gikk, men kunne ikke finne feilen.


Da jeg begynte å strikke med rødt, våknet jeg opp av tåka. Etter slik jeg så mønsteret, skulle jeg strikke rødt på hvit bakgrunn, men etter så mange mariusgensere visste jeg godt at rødt strikkes jo på blå bakgrunn. Etter en nøye undersøkelse av oppskrifta så jeg feilen: jeg hadde forveksla fargekoden for blå og hvit! I dette mønsteret betydde x =blå, og hvit rute = hvit. Jeg kan sverge på at i alle andre mønsterrapporter er grunnfargen ikke markert (altså hvit rute), og kontrastfarger får kryss. Så irriterende! Men den gode nyheten ble jo at da jeg hadde fått rekket opp mønstermaskene på ermet, gikk det uten problemer å strikke mønsteret på rett måte. Huff, jaja, nå er jeg i gang igjen - litt mer frustert, men ellers ok.

2 kommentarer:

  1. hehe! kan se deg for meg der du sitter med struttemagen og steiker :) Men det blir sikkert kjempekult!

    SvarSlett
  2. Hoho, ble helt svett ja....strikke ullgenser på sommeren er vel heller ingen god idé når man i tillegg er en gravid bakerovn :P Blir nok garantert varm og god til vinteren .....

    SvarSlett