tirsdag 7. februar 2012

Lukten av hjemmebakt brød med gulrot og valnøtter


Gulrot- og valnøttbrød á la meg

Etter litt prøving og feiling har jeg arbeidet frem en brødoppskrift som gir kjempegode brød, i hvertfall ifølge store og små ganer her i huset. Det som virkelig gjorde susen var å tilsette valnøtter i brødene. En dag jeg stod midt i brødbakingen hadde jeg nemlig gått tom for solsikkekjerner, som jeg egentlig hadde tenkt å ha oppi. Alternativet ble å hakke opp valnøtter i stedet, og slik har det vært siden. Synes gulrøtter og valnøtter går godt sammen, og skorpene blir skikkelig gode. Nånå, nok skryt til meg selv :)
Her er oppskriften, i tilfelle du fikk lyst å smake:

Janickens gulrot- og valnøttbrød

50 g tørrgjær
1 l lunkent vann
1,5 dl finrevet gulrot
2 ts salt
2 dl havregryn
1 dl hakkete valnøtter
1 dl linfrø
2 dl grovt sammalt hvete
7 dl fint sammalt hvete
ca. 1,2 l hvetemel

Bland det tørre sammen. Hell i det lunkne vannet, og bland i gulrot. Elt deigen godt, og sett til heving en lun og trekkfri plass i 45 min. 

Del deigen i to deler, og ha i to store brødformer. Sett til etterheving 1 time.

Stekes på 200 grader nederst i ovnen, i ca. 45 minutter (prøv deg frem etter hvordan din egen ovn steker)


Ingenting slår hjemmebakt brød 

2 kommentarer:

  1. Mmm, ser herlig ut!
    Her har det jo vært mange blogginnlegg i det siste. Utrolig tøft dynetrekk du har laget. Du har jo rett, det er lett og lage, egentlig noe jeg burde vurdere som babygave.

    SvarSlett
  2. Så fine leggvarmere, og det brødet så godt ut! Lurt å bruke litt nøtter og gulrøtter :-)

    SvarSlett